Jury
Zdjęcie - konkurslutniczydzien143of43-6096f823583f31.55699578.jpeg
Data publikacji / 2021-05-09

Skład Jury 14. Międzynarodowego Konkursu Lutniczego im. Henryka Wieniawskiego:

  1. Roberto Regazzi - Przewodniczący
  2. Bartosz Bryła
  3. Andrew Finnigan
  4. Laura Hamilton
  5. Ulrich Hinsberger
  6. Marcin Krupa - Wiceprzewodniczący

Informujemy, że zmiany w składzie jury są wynikiem problemów natury osobistej i logistycznej, związanych z pandemią COVID. 

_________________________________________________

fot. Leszek Zadoń | wieniawski.pl
fot. Leszek Zadoń | wieniawski.pl

W 2020 r. Roberto Regazzi (ur. w Bolonii w 1956 r.) obchodził 50. rocznicę swej działalności lutniczej, którą rozpoczął w wieku zaledwie czternastu lat. Praktyki zawodowe, jakie odbył we Florencji (Wilcox), Parmie (Scrollavezza) i Bolonii (Bignami) w połączeniu z licznymi podróżami, jakie odbył w latach 70. i 80., pozwoliły mu znacznie pogłębić swe liczne zainteresowania, jak również poszerzyć wiedzę (oraz horyzonty) w zakresie lutnictwa.

Prowadzi aktywną działalność publicystyczną na temat lutnictwa, m.in. opracował pierwsze, przedinternetowe krytyczne publikacje dotyczące dzieł poświęconych budowie instrumentów muzycznych. Podejmuje wiele inicjatyw i badań celem zachowania kulturowej spuścizny tej dziedziny sztuki. Jego licząca tysiące skatalogowanych tomów specjalistyczna biblioteka cieszy się uznaniem na całym świecie.

Dwukrotnie wybrany przewodniczącym Europejskiego Związku Mistrzów Lutników i Budowniczych Smyczków (AEL), jest aktywnym członkiem licznych międzynarodowych i krajowych organizacji lutniczych, jak również wykładowcą oraz jurorem konkursów lutniczych.

Na jego instrumentach grało bądź gra wielu wybitnych skrzypków, m.in. Ruggiero Ricci, Isaac Stern, Franco Gulli, Anne Sophie Mutter, Boris Belkin, Anastasiya Petryshak i wiele innych skrzypcowych znakomitości czasów zarówno obecnych, jak i minionych.

Choć Regazzi czerpie inspirację z klasycznych arcydzieł, szczególną atencją darzy tradycję rodzinnej Bolonii, gdzie nazwiska Giuseppe Fioriniego, Ansaldo Poggiego czy Augusto Pollastriego stały się synonimami najwyższych standardów lutniczych.

 

fot. Leszek Zadoń | wieniawski.pl
fot. Leszek Zadoń | wieniawski.pl
Rozmowa Aliny Kurczewskiej w Bartoszem Bryłą, jurorem Konkursu.mp3

Bartosz Bryła rozpoczął naukę gry na skrzypcach pod kierunkiem prof. A. Nowaka we Wrocławiu, u którego to pedagoga uczył się aż do uzyskania dyplomu w Państwowym Liceum Muzycznym w 1979 r. Studiował w Staatliche Hochschule für Musik we Freiburgu, w klasie prof. W. Marschnera oraz w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu, w klasie prof. J. Kaliszewskiej. Brał udział w kursach interpretacji muzycznej u H. Szerynga, N. Milsteina oraz Y. Menuhina. Jest zwycięzcą Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Skrzypków w Lublinie, laureatem Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu (1981 r.), Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Louisa Spohra we Freiburgu oraz Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej w Colmar.

Koncertował w Europie, Ameryce i Azji. W swoim dorobku ma nagrania płytowe, m.in. dla Polskich Nagrań, Wifonu, Poljazz-Classik, Emscherland Classik, Selene (światowa premiera nagrania Sonaty skrzypcowej J. Wieniawskiego z pianistą A. Tatarskim) czy EMG Victor. Dokonał pierwszego na świecie nagrania I Koncertu skrzypcowego fis-moll K. Lipińskiego z Orkiestrą Polskiego Radia i Telewizji w Warszawie pod dyrekcją J. Salwarowskiego.

Jest profesorem klasy skrzypiec oraz kierownikiem Katedry Kameralistyki w poznańskiej Akademii Muzycznej. Od 1998 r. prowadzi również klasę skrzypiec w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Prowadził kursy mistrzowskie w różnych ośrodkach w Europie, Ameryce i Azji. Uczestniczył w pracach jury ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów skrzypcowych, kameralnych i lutniczych. W latach 2007-2015 był prezesem Towarzystwa Muzycznego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu.

 

fot. Leszek Zadoń | wieniawski.pl
fot. Leszek Zadoń | wieniawski.pl

Andrew Finnigan urodził się w Selby w Wlk. Brytanii w 1966 r. Pierwsze szlify zawodowe zdobywał w Szkole Lutniczej w Newark, którą ukończył z wyróżnieniem. Następnie rozpoczął własną działalność, która obejmowała budowę nowych, jak również renowację i naprawę starych instrumentów.

Po latach pracy jako nauczyciel w szkole w Newark, przeniósł się do Niemiec, gdzie współpracował z Rogerem Hargrave’em budując kopie klasycznych instrumentów włoskich. Andrew był jednym z dziesięciu brytyjskich lutników, których instrumenty znalazły się na prestiżowej wystawie „400 lat lutnictwa i smyczkarstwa na Wyspach Brytyjskich”.

Razem z partnerką, Pią Klaembt, przeniósł się do Bremy, gdzie wspólnie założyli pracownię, w której tworzą najwyższej jakości instrumenty smyczkowe. Rozpoczęli również trwający do chwili obecnej cykl badań nad akustyką instrumentów smyczkowych oraz lakierami stosowanymi w procesie ich produkcji. Andrew jest autorem artykułów publikowanych w czasopismach lutniczych, a jego instrumenty wielokrotnie gościły na łamach magazynu „The Strad”; jest również autorem wykładów z zakresu lutnictwa i akustyki.

W trakcie swej kariery zawodowej wielokrotnie z powodzeniem brał udział w konkursach lutniczych, czego zwieńczeniem był złoty medal zdobyty w 1999 r. w kategorii skrzypiec na odbywającym się w Paryżu „2e Concours de Lutherie et d`ŕrcheterie” oraz złoty medal za wiolonczelę na „The Strad Cello and Bow Making Competition” w Manchesterze w 2001 r.

Na jego instrumentach grają wybitni soliści, jak np. Anne-Sophie Mutter, koncertmistrzowie, muzycy orkiestrowi oraz członkowie zespołów kameralnych na całym świecie.

Od 2016 r. jest uczestnikiem programu non-profit 'conTakt-junior e.V.', w ramach którego europejscy lutnicy i smyczkarze budują wysokiej jakości instrumenty i smyczki przeznaczone dla utalentowanych dzieci.

 

fot. Leszek Zadoń | wieniawski.pl
fot. Leszek Zadoń | wieniawski.pl

Laura Hamilton, była pierwsza zastępczyni koncertmistrza Metropolitan Opera Orchestra. W ciągu 33 lat poprowadziła zespół w setkach przedstawień, m.in. w popularnych videocastach z cyklu “Live in HD” (np. Carmen, Parsifal, Turandot, Faust, Salome czy Madame Butterfly). Wcześniej członkini Chicago Symphony Orchestra, z którą wystąpiła również jako solistka pod batutą Maestro Georga Soltiego. Od 2020 r. pełni obowiązki dyrektora artystycznego i koncertmistrza letniego festiwalu Classical Tahoe w Newadzie, jak również kieruje orkiestrą i prowadzi zajęcia dydaktyczne w Napa Valley. Oprócz występów na festiwalach Marlboro, Manchester i Bard Music, oraz na letnich imprezach w Norwegii i Grecji, ma w swoim dorobku również występy w ramach cyklu Met Chamber Ensemble w Carnegie Hall. W charakterze gościnnego koncertmistrza występowała z orkiestrami Seattle Symphony, American Symphony, Walijską Operą Narodową oraz australijską orkiestrą Adelaide Symphony. W 2014 r. była koncertmistrzem Opery w Sydney. Punktem kulminacyjnym rocznego pobytu był galowy koncert z udziałem znanego tenora Jonasa Kaufmanna; wykonana przez Laurę Medytacja z opery Thaïs Masseneta zebrała entuzjastyczne recenzje za „promienną” i „pogodnie piękną” interpretację.

Laura Hamilton, która pochodzi z regionu San Francisco, jest absolwentką Manhattan School of Music, gdzie była stypendystką Fundacji Nathana Milsteina. Uczy gry na skrzypcach i muzyki kameralnej na Uniwersytecie Nowojorskim, a w charakterze gościnnego pedagoga prowadzi zajęcia w New World Symphony w Miami, nowojorskiej Manhattan School of Music oraz Bel Canto Institute we Florencji we Włoszech. Wraz z mężem, wiolonczelistą Lannym Paykinem, mieszka w Oakland w stanie New Jersey.

Gra na instrumencie zbudowanym w Wenecji w 1732 r. przez Carlo Tononiego, jednego z lutników „złotej ery”. 

 

fot. Leszek Zadoń | wieniawski.pl
fot. Leszek Zadoń | wieniawski.pl
Rozmowa Aliny Kurczewskiej z Ulrichem Hinsbergiem, członkiem Jury.mp3

Ulrich Hinsberger urodził się w Niemczech w 1967 r. W 1990 r. z wyróżnieniem ukończył Szkołę Lutniczą w Mittenwaldzie. Przed złożeniem egzaminu magisterskiego w 1993 r., odbył praktyki w Monachium i Tybindze, a do jego obowiązków należała głównie naprawa i konserwacja instrumentów smyczkowych.

W 1994 r. wraz z żoną Dagmar założył własną pracownię w Winterreute, którą w 1997 r. przeniósł do Ringschnait w pobliżu Biberach w Górnej Szwabii. Buduje  najwyższej jakości instrumenty smyczkowe, czego potwierdzeniem są liczne nagrody konkursów lutniczych we Włoszech, Francji, Chinach, Wlk. Brytanii, USA i Niemczech.

W latach 2001-2013 uczył lutnictwa i teorii w Szkole Lutniczej w Mittenwaldzie. Jest organizatorem spotkań, wykładów i warsztatów z czołowymi lutnikami świata; sam również brał udział w charakterze uczestnika i prelegenta tak renomowanych imprez, jak np. warsztaty w Oberlin College.

 

fot. Leszek Zadoń | wieniawski.pl
fot. Leszek Zadoń | wieniawski.pl
Rozmowa Aliny Kurczewskiej z Marcinem Krupą, wiceprzewodniczącym Jury.mp3

Marcin Krupa urodził się 28 lipca 1977 r. w Poznaniu. W 2002 r. ukończył Akademię Muzyczną im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu na kierunku lutnictwo artystyczne. W latach 2001-2002 odbył praktykę lutniczą w pracowni smyczkarza Gregora Walbrodta w Berlinie. W 2002 i 2006 był stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Brał udział w wielu konkursach lutniczych krajowych i międzynarodowych otrzymując nagrody m.in. w Cremonie – brązowy medal za skrzypce w 2006 r., Paryżu – wyróżnienie za smyczek altówkowy w 2004 r., Mittenwaldzie – srebrny medal za smyczek skrzypcowy i brązowy medal za wiolonczelę 2010 r. i Pekinie – złoty medal za smyczek kontrabasowy w 2013 r. W 2019 r. był jurorem na VI Konkursie Lutniczym im. W. Kamińskiego w Poznaniu.  

Obecnie jest asystentem na Akademii Muzycznej w Poznaniu oraz prowadzi wraz z ojcem Antonim i bratem Krzysztofem pracownię lutniczą. Zajmuje się głównie budową nowych instrumentów i smyczków oraz konserwacją smyczków.

 

www.wieniawski.pl